Unatoč brojnim akcijskim ponudama u trgovinama, ovogodišnja uskrsna potrošačka košarica za tročlanu obitelj skuplja je nego lani, pokazalo je istraživanje Nezavisnih hrvatskih sindikata (NHS). Prema njihovom izračunu, najskromnija košarica stoji 122 eura, dok za bogatiju varijantu treba izdvojiti čak 435 eura.
„Velika većina proizvoda iz naše blagdanske potrošačke košarice bila je obuhvaćena akcijskim ponudama. Sniženja pojedinih artikala dosezala su čak i do 60 posto, no vrijednost košarice i dalje je rasla”, upozorila je gospodarska savjetnica NHS-a Izabela Mišić na konferenciji za novinare.
Ovo, prema njenim riječima, jasno pokazuje da su proizvodi na akcijskim ponudama i dalje skuplji nego što su bili prošle godine te da se kontinuirani rast cijena u Hrvatskoj nastavlja. „Ono što se prije smatralo sniženjima – uštedom za kućne budžete, danas služi isključivo za smanjenje percepcije poskupljenja”, tvrdi Mišić.
Detaljnije, bogatija uskrsna košarica ove godine iznosi 435,12 eura (prošle godine 395,55 eura), srednja 256,47 eura (prošle godine 237,47 eura), a skromna 122,76 eura (prošle godine 116,60 eura). To znači da je bogatija košarica poskupjela za 10 posto, srednja za osam posto, a skromna za pet posto u odnosu na prošlu godinu.
Mišić objašnjava da bogata košarica uključuje sve što se nekada smatralo standardnim obiteljskim obrocima od Velikog petka do Uskrsnog ponedjeljka, uz veći izbor namirnica. Srednja košarica predstavlja skromniji blagdanski stol, dok je skromna sastavljena isključivo od proizvoda s ograničenim cijenama, uz određene ustupke kako bi se zadržala uskrsna tradicija.
NHS je cijene prikupljao u različitim gradovima, obuhvaćajući velike trgovačke centre i tržnice. Sadržaj košarica varira ovisno o vrsti mesa i ribe, kvaliteti i podrijetlu, te količini i vrsti kolača, slatkiša, grickalica i pića.
„Potrošačka košarica je ekonomski termometar koji mjeri koliko si zaista građani sa svojim primanjima mogu priuštiti”, naglasila je Mišić.
Udio skromne košarice u prosječnoj neto plaći u Hrvatskoj, koja iznosi 1392 eura, je 8,82 posto, dok bogata košarica zauzima čak 31,26 posto. Ovaj udio je još veći kada se gleda medijalna plaća, a posebno zabrinjavajući su podaci za minimalnu plaću.
Za poreznog obveznika s prebivalištem u Zagrebu, minimalna neto plaća iznosi 754 eura. U tom slučaju, skromna uskrsna košarica čini 16,27 posto plaće, a bogata nevjerojatnih 57,66 posto.
„Živimo u vremenu kada su akcije postale norme, a blagdanski stol luksuz”, zaključila je Mišić, dodavši da je potrebno otvoriti raspravu o spremnosti trgovaca i dobavljača da prihvate nižu dobit.