Broj hospitalizacija djece zbog ozljeda zadobivenih padom s električnih romobila porastao je ove godine za šokantnih 285 posto, objavili su danas liječnici i stručnjaci za prometnu sigurnost, uputivši hitan apel roditeljima da svojoj djeci ne kupuju električne romobile ako ne poznaju prometne znakove i pravila.
Podaci predstavljeni na konferenciji za novinare u Klinici za dječje bolesti u Zagrebu iznimno su zabrinjavajući. Uz drastičan porast broja hospitalizacija, ukupno trajanje bolničkog liječenja povećano je za 143 posto, a zabilježeno je i pet puta više slučajeva teških ozljeda mozga, uključujući potrese mozga i prijelome kostiju lubanje.
Ozbiljne posljedice za dječji razvoj
“U posljednjih godinu dana vidjeli smo djecu s ozbiljnim neurokirurškim ozljedama, uključujući slučajeve u kojima se kost pri padu zabila u moždano tkivo,” upozorio je neurokirurg Miroslav Gjurašin. Naglasio je da svaka ozljeda koja poremeti razvoj dječjeg mozga može imati dugotrajne posljedice, od oštećenja sluha i vida do problema s pažnjom, učenjem i ponašanjem. Iako smrtni ishodi zasad nisu zabilježeni, liječnici upozoravaju da je to samo pitanje vremena ako se trenutni trend nastavi.
Posebno je alarmantan podatak da je čak 40 posto ozlijeđene djece mlađe od 14 godina, što je minimalna zakonska dob za upravljanje romobilima. Najmlađi pacijent imao je samo osam godina, potvrdio je dječji kirurg Rok Kralj.
Nedostatak kaciga i prometnog znanja ključni su čimbenici
U većini slučajeva ozlijeđena djeca nisu nosila zaštitne kacige, a česta je bila i vožnja u dvoje na jednom romobilu, što značajno povećava rizik od gubitka ravnoteže i težih padova. Mnoge nesreće dogodile su se i zbog nepoznavanja prometnih pravila ili vožnje na neprimjerenim površinama.
Stručnjaci ističu da električni romobili nisu tehnički ni zakonski prilagođeni mlađim dobnim skupinama, pogotovo bez nadzora odraslih. Nikola Milas iz prometne policije bio je jasan u svojoj poruci roditeljima: “Nemojte djeci kupovati romobile koje po zakonu ne smiju voziti. Djecu time izlažete ozbiljnom zdravstvenom riziku.”
Prošle godine zabilježeno je 57 prometnih nesreća s osobnim prometnim sredstvima u kojima su sudjelovala djeca, pri čemu su djeca skrivila čak 45 tih nesreća, a 16 ih je zadobilo teške tjelesne ozljede. Iako su kazne za roditelje trenutno niske (oko 30 eura), u težim slučajevima uključuju se i centri za socijalnu skrb.
Prevencija i edukacija kao rješenje
Policija priprema preventivne kampanje i uvođenje osnovne prometne edukacije za mlađe korisnike romobila, po uzoru na edukaciju za bicikliste. “Prometna kultura mora postati dio osnovnoškolskog obrazovanja,” poručio je Milas, dodajući da bi roditelji također trebali proći s djecom osnovna pravila vožnje i nadgledati ih.
Milas je podsjetio na ključna pravila: električni romobil treba voziti po biciklističkoj stazi, a ako je nema, po nogostupu. Preko pješačkog prijelaza potrebno je romobil gurati pješice i obavezno poštivati prometne znakove.
Ivana Portolan Pajić iz Ministarstva zdravstva također je izrazila duboku zabrinutost, naglašavajući da tjelesna aktivnost mora biti prilagođena dobi i razvoju djeteta te da djeca trebaju biti poticana na kretanje, ali na siguran i zakonom propisan način.
Ovi podaci služe kao ozbiljno upozorenje svim roditeljima i naglašavaju hitnu potrebu za odgovornijim pristupom korištenju električnih romobila kod djece. Sigurnost najmlađih mora biti apsolutni prioritet.


