Alpska čokolada marke Milka proglašena je „najdrskijom reklamnom laži“ godine, objavila je u utorak organizacija za zaštitu prava potrošača Foodwatch. Ovo neslavno priznanje rezultat je prakse poznate kao „shrinkflation“, fenomena u kojem proizvodi zadržavaju istu cijenu, ali im se istodobno smanjuje sadržaj.
Školski primjer “shrinkflationa”
“Milka čokolada je školski primjer za tzv. ‘shrinkflation’ i upravo zato su je potrošači i proglasili najdrskijom reklamnom laži godine”, stoji u priopćenju Foodwatcha. Čak 34 posto ispitanih glasovalo je za to da se proizvođaču Milka čokolade dodijeli negativna nagrada „Goldener Windbeutel“ (u doslovnom prijevodu “zlatna vrećica zraka/vjetra”), koja simbolizira obmanjivanje potrošača.
Multinacionalna kompanija Mondelez, vlasnik brenda Milka, podigla je cijenu Alpske čokolade s 1,49 na 1,99 eura, a zatim je, nedugo nakon toga, smanjila težinu čokolade sa 100 na 90 grama. Prema Foodwatchu, ovo u konačnici predstavlja povećanje cijene za čak 48 posto.
Mondelez je povećanje cijene obrazložio porastom cijena kakaa na svjetskom tržištu te ostalim čimbenicima koji utječu na konačnu cijenu proizvoda, navodeći da je “poslovno okruženje kompliciranije i nestabilnije nego ikada”.
Netransparentnost i skrivanje informacija
Foodwatch je pak kritizirao netransparentnost, posebice kada je u pitanju smanjenje težine. “Na prednjoj strani čokolade doduše stoji da se radi o tabli od 90 grama, ali je oznaka mala i često je na policama supermarketa prekrivena”, smatra Foodwatch, ističući namjerno skrivanje ključnih informacija od potrošača.
Organizacija za zaštitu potrošača dodatno naglašava da je cijena čokolade u Njemačkoj prošle godine porasla za oko osam posto, dok je istodobno Mondelez cijene čokolade kod nekih proizvoda povisio i za nevjerojatnih 64 posto.
Ostali kandidati na listi “reklamnih laži”
Na drugom mjestu neslavne liste obmanjivanja potrošača našao se dimljeni losos norveške tvrtke, kritiziran zbog nepoštivanja zakona o zaštiti životinja.
Treće mjesto ponovno zauzima čokolada – ovoga puta pod nazivom „Menstru Chocobar“, koja se obraća ženama tijekom menstruacije s tvrdnjom da čokolada sadrži sastojke poput željeza i vitamina B6 koji, kako se tvrdi, ublažavaju menstrualne tegobe. Prema Foodwatchu, za ovu tvrdnju ne postoje znanstveni dokazi.
Na četvrtom mjestu našao se popularni margarin Rama proizvođača Flora Food Group, kojemu potrošači zamjeraju da na pakiranju stoji kako se radi o „100 posto prirodnim sastojcima“ iako je proizvod, prema Foodwatchu, pun dodatnih industrijski proizvedenih sastojaka.
Ova nagrada služi kao važno upozorenje proizvođačima da se transparentnost i poštenje prema potrošačima itekako isplate.


