Grad bez javnog prijevoza, ali s više automobila nego što ima stanovnika. Mislio sam da ću u Čakovcu pobjeći od zagrebačkih gužvi, a onda sam se u petak popodne vozio 4,8 kilometara na sat. Da, dobro ste pročitali: 4,8 km/h
Od prvog dana kad sam iz Zagreba došao u Čakovec, uživao sam u miru i redu. Nema gradskih gužvi, nema živčanih vozača – što je u Zagrebu gotovo svakodnevica.
Ali već prvih dana Međimurci su me upozorili da to i nije baš tako idilično.
Garaža kao stan
– Kaj ti je, Zovko, pa nemrem naći parkiralište kraj Jug Malla iz prve već godinama. Sve je više auta. Pa lik je prodaval garažu na jugu za 25.000 eura, a imala je jedva 12 kvadrata. Kaj ti je – govori mi Aleksandar.
– Pa to ti je kao kvadrat stana – rekoh mu.
– Pa to ti i velim – odgovori mi.
Jasno je da su Čakovčani, kao i većina Međimuraca, osuđeni na automobile. Čakovec nema javni prijevoz – grad je premali, nema sredstava za takav izdatak i to je zapravo razumljivo. Svaki ulaz, svaka kuća ima barem dva auta.
Međimurci ne love krivine
Iako se to na prvu ne vidi u prometu, posebice dok traje radno vrijeme – što me iskreno iznenadilo – zapravo samo pokazuje da Međimurci vrijedno rade, ne love krivine i ne landraju po kavama usred radnog dana, kao što je čest slučaj u Zagrebu.
Ali žale se.
– Ma daj, pa ak nemrem se prevesti prek Čakovca za pet minuta autom, to nije normalno – govori mi Ivan.
– Pa kaj te to muči – pitam ga.
– Pa vidi kak je u špici kod nas – veli.
I poslušao sam ga.
Sjeo sam u auto, iza Gradske kavane u centru, i u petak u 15 sati krenuo Keršovanijevom do rotora, pa na Vukovarsku, pa Zrinsko-Frankopanskom prema Pušćinama. Sve je bilo u redu – dok nisam došao do nadvožnjaka. Kolona.
Mic po mic, spojka, prva, kočnica. I tako 800 metara do rotora na izlazu.
Potrajalo je desetak minuta. Preračunato u brzinu: 4,8 km/h. Sporije nego u Zagrebu, gdje se od Lisinskog do čvora Ivanja Reka – što je 12 kilometara – u špici vozi 45 minuta. Sporije i od mene koji sam 13 kilometara vozio biciklom od zagrebačke Svete Klare do Donjeg Dragonošca, do Pantere, koju drži Jadranka, gdje bi smo stali na nekoliko zdenih piva.
Sporije i od pješaka!
Puno vozila
Dostupnost vozila, sve veći standard i realna nemogućnost proširenja prometne infrastrukture osuđuju nas na strpljenje u prometnim vršnim satima.
Primjerice, prema podacima Centra za vozila Hrvatske za 2024., u Čakovcu je registrirano oko 15.000 vozila, a grad ima oko 20.000 stanovnika. Cijelo Međimurje broji oko 50.000 vozila.
Stoga strpljivo i pažljivo u prometu, dragi Međimurci, jer nema nam pomoći s gužvama.