Hrvatski turizam bilježi izvanredne rezultate u prvih osam mjeseci 2025. godine, s rekordnih 17,2 milijuna turista i 89,8 milijuna noćenja, što je blagi porast u odnosu na lani. No, prva analiza koju su predstavili ministar turizma i sporta Tonči Glavina i direktor Hrvatske turističke zajednice (HTZ) Kristjan Staničić otkriva značajan zaokret: rast se dogodio u predsezoni, dok su srpanj i kolovoz zabilježili blagi pad broja dolazaka i noćenja.
Ovaj trend potvrđuje strateški cilj Vlade o prebacivanju s masovnog na održivi i cjelogodišnji turizam. Iako je u srcu sezone bilo nešto manje fizičkih dolazaka, potrošnja turista je porasla za 9,9 posto, dosegnuvši 5,9 milijardi eura. Ova brojka jasno pokazuje da je naglasak na kvalitetnom turizmu i ponudi s dodatnom vrijednosti.
Promjene u smještaju i porast plaća
Jedan od ključnih poteza Ministarstva turizma i sporta je promjena smještajne strukture. Glavina je naglasio da se prvi put ove godine bilježi pad broja kreveta u privatnom smještaju, dok istovremeno raste broj kreveta u hotelima i kampovima. Ovaj pomak, iako blag, ukazuje na to da se plan o zaustavljanju bujanja nekvalitetnog smještaja polako ostvaruje.
Značajno je spomenuti i porast plaća u sektoru turizma i ugostiteljstva, koje su od 2016. godine narasle za gotovo 90 posto, dosegnuvši prosjek od 1600 eura. Time se turistički sektor sve više pozicionira kao stabilan i poželjan poslodavac.
Što nas čeka u 2026. godini?
Ministar Glavina upozorio je da će uspjeh u nadolazećoj godini ovisiti prvenstveno o cjenovnoj konkurentnosti i kreiranju ponude s dodanom vrijednosti. Iako ne zagovara snižavanje cijena, ističe da se mora paziti da kvaliteta prati cijenu, pogotovo u kontekstu promjena na ključnim emitivnim tržištima poput Njemačke, gdje su turisti postali oprezniji s potrošnjom.
Posezona, prema najavama, bit će dobra, a s obzirom na dosadašnje rezultate i pojačanu promociju na tržištima poput SAD-a, Ujedinjenog Kraljevstva i Poljske, Hrvatska s optimizmom ulazi u iduću turističku godinu. Ipak, Glavina poručuje da je ključno nastaviti raditi na unapređenju ponude kako bi se izbjegao rizik u budućnosti i osigurao dugoročan održiv rast.