Potrošači sretan vam Svjetski dan zaštite potrošača

Međimurska županija, Vijesti

Objavljeno: 15.03.2025 06:39

Autor: Dragan Toplek

Svake godine, 15. ožujka, obilježavamo Svjetski dan zaštite potrošača, globalni podsjetnik na važnost naših prava i odgovornosti u ulozi potrošača. Ovaj dan nije samo prilika za osvještavanje o temeljnim pravima, već i za promišljanje o izazovima modernog potrošačkog društva, posebno u kontekstu digitalizacije i održivosti.

Digitalno doba i izazovi za potrošače:

  • Online prevare:
    • S porastom online kupovine, raste i rizik od prevara. Lažne web stranice, phishing e-mailovi i lažni profili na društvenim mrežama postali su svakodnevica.
    • Važno je provjeriti vjerodostojnost online trgovaca, koristiti sigurne načine plaćanja i čuvati osobne podatke.
  • Zaštita privatnosti:
    • Prikupljanje i obrada osobnih podataka postali su ključni za online poslovanje.
    • Potrošači imaju pravo znati kako se njihovi podaci koriste i pravo na kontrolu nad njima.
  • Dezinformacije:
    • Širenje lažnih vijesti i dezinformacija može utjecati na potrošačke odluke.
    • Kritičko razmišljanje i provjera informacija ključni su za donošenje ispravnih odluka.

Održivost i odgovorna potrošnja:

  • Zelena tranzicija:
    • Ovogodišnja tema, “Pravedan prijelaz na održivi način života”, naglašava potrebu za promjenom potrošačkih navika u korist okoliša.
    • Odabir ekološki prihvatljivih proizvoda, smanjenje otpada i podrška održivim praksama ključni su za očuvanje planeta.
  • Etika potrošnje:
    • Potrošači imaju moć utjecati na poslovne prakse odabirom proizvoda i usluga tvrtki koje poštuju radnička prava, etičke standarde i okoliš.
    • Podrška lokalnim proizvođačima.

Praktični savjeti za svakodnevnu zaštitu:

  • Čuvajte dokumentaciju: Računi, ugovori i jamstveni listovi ključni su dokazi u slučaju reklamacija.
  • Informirajte se o pravima: Zakoni o zaštiti potrošača štite vaša prava, stoga se informirajte o njima.
  • Koristite usluge udruga za zaštitu potrošača: Udruge pružaju besplatne savjete i pomoć u rješavanju sporova.
  • Prijavite nepravilnosti: Ako naiđete na nepoštene prakse, prijavite ih nadležnim tijelima.
  • Budite aktivni: Sudjelujte u javnim raspravama o zaštiti potrošača i podržavajte inicijative za poboljšanje zakonske regulative.

Svjetski dan zaštite potrošača podsjeća nas da smo kao potrošači snažniji zajedno. Informiranjem, aktivnim sudjelovanjem i odgovornim ponašanjem možemo stvoriti pravednije i održivije tržište za sve.

Dok se ministarstva bave digitalnom sigurnošću, najugroženija skupina potrošača ostaje prepuštena sama sebi.

Dok se svijet prisjeća temeljnih prava potrošača, Hrvatska ponovno pokazuje duboki jaz između proklamiranih ciljeva i stvarnog stanja na terenu. Ovogodišnji Svjetski dan prava potrošača, s naglaskom na “Pravedan prijelaz na održive stilove života”, u Hrvatskoj je obilježen konferencijom o digitalnoj sigurnosti, daleko od gorućih problema s kojima se suočavaju najranjiviji građani, a posebno hrvatski branitelji.

Branitelji u dužničkom ropstvu:

  • Hrvatski branitelji, kao najugroženija kategorija potrošača, nalaze se u dužničkom ropstvu, poglavito zbog ovršnog zakona.
  • Potpuno ih se isključilo iz pokreta za zaštitu potrošača. Fokus braniteljskih udruga su “prava hrvatskih branitelja”, a zaštitom prava branitelja-potrošača se ne bavi niti jedna braniteljska udruga.
  • “To nije neočekivano, jer resor branitelji i stradalnici je u Ministarstvu hrvatskih branitelja, a zaštita prava potrošača u gle čuda u Ministarstvu gospodarstva i održivog razvoja, što je školski primjer sukoba interesa, jer MINGOR definira prava trgovaca i potrošača, što je nemoguće. Naime MINGOR po funkciji mora biti na strani trgovaca, što je potpuno logično i jasno. Zato kada se detaljnije prouči Zakon o zaštiti potrošača, bez imalo skrupula se može proglasiti „Zakonom o zaštiti trgovaca“, što su mnogu branitelji osjetili u rješavanju potrošačkih sporova.”

Institucionalni propusti:

  • Obilježavanje Svjetskog dana prava potrošača u organizaciji Ministarstva gospodarstva i Hrvatske gospodarske komore (HGK) pretvorilo se u konferenciju “Klikom do sigurnosti potrošača”, s fokusom na digitalnu sigurnost, što je odstupanje od globalne teme i zanemarivanje stvarnih problema.
  • “Teme o e-trgovini i digitalizaciji u Consumers international je bila 2017. godine i 2018. godine, pa se i simbolični vodi koliko prava hrvatskih potrošača zaostaju za pravima potrošača i svijetu.”
  • Potrošači, a posebno branitelji, nisu uključeni u kreiranje politike zaštite potrošača.
  • Razvojna organizacija zaštite potrošača (ROZP), jedini savez udruga potrošača, zbog nedostatka financijske podrške, svedena je na objavu priopćenja.
  • “U Hrvatskoj ne postoji potrošačka sudska praksa, sudovi iznad Zakona o zaštiti potrošača stavljaju Opće uvjete poslovanja trgovaca.”
  • “Drugo neshvatljivi problem je što MHB i MINGOR ne surađuju po pitanjima pravima potrošača, a i sustavi sufinanciranja rada udruga su potpuno različiti, kao da nisu sastavnice jedne Vlade RH.”
  • “U Europskoj komisiji je resor zaštite prava potrošača u Glavnoj upravi za pravosuđe i zaštitu potrošača, za razliku od Hrvatske, a na inicijativu Pokreta za zaštitu potrošača u Hrvatskoj da se zaštita prava potrošača prilagodi europskom modelu, dobivamo odgovor da potrošače u Ministarstvu pravosuđa i uprave ne žele.”

Glas potrošača mora se čuti:

  • Podsjećajući na riječi američkog predsjednika Johna F. Kennedyja, da “glas potrošača mora se čuti”, Branitelji zajedno pozivaju na aktivno sudjelovanje građana u zaštiti svojih prava.
  • “Dok se ne želi čuti glas potrošača – branitelja hrvatska ekonomija ubrzanim tempom srpnja u bezdan kolapsa. U Hrvatskoj je došlo na zamjenu teza, naime dok trgovci nisu na usluzi potrošačima, već potrošački novčanici služe kao kasice prasice nezasitnim trgovcima razvoja društva nema, jer potrošači su temelj opstanka.”
  • Branitelji zajedno upučuju Sretan Svjetski dan prava potrošača.

Dok institucije zanemaruju stvarne probleme, najugroženije skupine potrošača, poput hrvatskih branitelja, ostaju prepuštene same sebi. Potrebno je hitno preispitivanje politike zaštite potrošača, uključivanje građana u donošenje odluka i osiguravanje učinkovitih mehanizama za ostvarivanje njihovih prava.