Vlada Republike Hrvatske usvojila je na današnjoj sjednici novu Odluku o određivanju najviših cijena određenih proizvoda i kategorija proizvoda, nastavljajući primjenu mjera izravne kontrole cijena u trgovini na malo. Nova Odluka donosi se s primarnim ciljem dodatne pomoći najugroženijim građanima, a uređuje popis za ukupno 100 proizvoda i kategorija proizvoda s najvišom dopuštenom razinom maloprodajnih cijena.
Nova pravila za trgovce: 29 obveznih i 71 kategorija
Nova Odluka detaljno definira obveze trgovaca:
-
29 proizvoda: Trgovci su dužni ograničiti cijenu svih artikala koje imaju u svojem asortimanu unutar tih 29 proizvoda.
-
71 kategorija proizvoda: Trgovci su obvezni osigurati najmanje jedan artikl iz kategorije po ograničenoj cijeni. Dužni su odrediti i najvišu maloprodajnu cijenu za najmanje jednu vrstu artikla unutar svake kategorije.
Ministarstvo gospodarstva napominje kako se za postojeće proizvode i kategorije zadržava ista razina najviših maloprodajnih cijena, uvažavajući aktualne uvjete na tržištu. Iako Odlukom propisana najviša maloprodajna cijena služi kao gornja granica, očekuje se i poželjno je da na tržištu postoje i povoljnije cijene proizvoda.
Također, usklađeni su nazivi određenih proizvoda sukladno komentarima Državnog zavoda za statistiku, pa se mijenjaju nazivi u “kristal šećer” (umjesto kristalni šećer) te “šareni grah” (umjesto šareni grah u rinfuzi).
Obveze informiranja potrošača
Donošenjem ove Odluke, trgovci su i dalje obvezni jasno, vidljivo i čitljivo istaknuti vizualnu identifikacijsku oznaku uz maloprodajnu cijenu proizvoda. Uz to, moraju jasno, vidljivo i čitljivo istaknuti plakat na ulazu u prodajni objekt ili na drugom vidljivom mjestu. Plakat mora sadržavati propisanu vizualnu oznaku i popis kategorija proizvoda s pripadajućom najvišom razinom maloprodajne cijene, čime se osigurava pravovremena obaviještenost potrošača.
Za sve prodajne objekte veće od 400 m² i dalje ostaje obveza da osiguraju zasebne dijelove u prodajnim prostorima za prodaju svih artikala obuhvaćenih ovom Odlukom.
Istraživanje Ministarstva gospodarstva, provedeno u suradnji s HGK na uzorku od 1.200 građana, pokazalo je da su proizvodi s ograničenim cijenama izuzetno važni za socijalno osjetljive skupine, pri čemu čak 14% do 16% ispitanika navodi da svaki puta kupuje te proizvode.
Odluka stupa na snagu 1. prosinca 2025. godine.




