Najnovije istraživanje Eurobarometra: mladi Europljani među najvećim pobornicima proširenja EU-a

Vijesti, Vijesti iz svijeta

Objavljeno: 02.09.2025 20:04

Autor: Karmen Živčec /Radio105/ Andrea ČOVIĆ VIDOVIĆ Foto: X

Europska komisija danas je objavila novo posebno istraživanje Eurobarometra koje pokazuje da mladi Europljani snažno podupiru proširenje EU-a: oko dvije trećine ispitanika u dobi od 15 do 39 godina smatra da bi (potencijalne) zemlje kandidatkinje trebale ući u EU kad ispune potrebne uvjete, dok se 56 % zalaže za daljnje proširenje EU-a i smatra da je to korisno za njihovu zemlju. Ispitanici smatraju da su glavne prednosti proširenja EU-a povezane sa sigurnošću i obranom, snažnijim gospodarstvom i konkurentnošću te globalnim utjecajem EU-a u svijetu. Međutim, 67 % građana smatra da nije dobro informirano o proširenju.

Istraživanja su provedena i u zemljama kandidatkinjama i potencijalnim kandidatkinjama te općenito pokazuju potporu pristupanju EU-u. Na zapadnom Balkanu najveća potpora zabilježena je u Albaniji (91 %) i Sjevernoj Makedoniji (69 %), dok je najmanja potpora u regiji (33 %) zabilježena u Srbiji. U istočnom susjedstvu potpora u Gruziji iznosi 74 %, a u Ukrajini 68 %.

Albanci ujedno imaju najpozitivniju predodžbu o EU-u (82 %), dok je u Srbiji taj postotak najniži (38 %). U Moldovi više od polovine građana ima pozitivnu predodžbu o EU-u (55 %), dok je ta brojka niža u Ukrajini (49 %) i Gruziji (43 %).

Slično istraživanje u Turskoj pokazalo je da potpora članstvu u EU-u iznosi 49,9 %, dok 50,7 % građana na EU gleda pozitivno.

Rezultati istraživanja pomoći će Komisiji u nastojanjima da javnost u EU-u te u zemljama kandidatkinjama i potencijalnim kandidatkinjama potakne na aktivno sudjelovanje u politici proširenja EU-a. Poslužit će i kao temelj za rad Komisije na boljem informiranju građana o postignutom napretku, među ostalim u okviru godišnjeg ciklusa izvješćivanja o proširenju.

Posebno istraživanje Eurobarometra i istraživanja percepcije provedena su putem osobnih razgovora u razdoblju od veljače do lipnja 2025. Dodatne informacije, među ostalim o rezultatima istraživanja percepcije, dostupne su na internetu. Potpuni rezultati i informativni članci iz posebnog Eurobarometra za pojedine zemlje također su dostupni na internetu.