Nakon razornog požara i konačne odluke struke o hitnom uklanjanju statički narušenog nebodera Vjesnika, pred Zagrebom je novi veliki izazov: kako ga sigurno srušiti, i što će to značiti za već ionako kritično zagušen promet?
Struka je odlučila: umjesto postupnog uklanjanja koje bi trajalo mjesecima, Vjesnikov neboder će se rušiti miniranjem. Ipak, način rušenja bit će specifičan i, kako se čini, usmjeren prema Savskoj cesti, što dodatno zabrinjava građane Zagreba koji su zbog gužvi i svakodnevnih čepova na rubu strpljenja.
Rušenje ‘Prevrtanjem’ na zapadnu stranu
Mario Dobrilović s Rudarsko-geološko-naftnog fakulteta u Zagrebu pojasnio je u emisiji Studio 4 metode rušenja miniranjem. Od dvije glavne metode – urušavanje u tlocrt ili rotacija objekta na jednu stranu – odlučeno je za drugu opciju.
“Idemo ka varijanti rušenja u stranu, odnosno prevrtanja objekta na zapadnu stranu prema Savskoj cesti“, potvrdio je Dobrilović.
Tehnologija je precizna: u statički nosive elemente objekta na donjim etažama buše se bušotine. U njih se postavljaju manji naboji koji se detoniraju u milisekundnom slijedu.
“Kombinacijom prostornog i vremenskog rasporeda usmjeravamo objekt da padne, posredstvom gravitacije, tamo gdje mi to želimo,” istaknuo je Dobrilović.
Osiguravanje okolnog prostora bit će višestruko. Naglašeno je da će se minirati samo nosivi elementi, a svaki element koji se minira bit će zaštićen od razbacivanja djelića betona. Dodatno, postavljaju se zaštitne barijere i posteljice za ublažavanje vibracija, te zavjese na skelama protiv prašine. Dobrilović je naglasio kako podvožnjak neće biti ugrožen, budući da se neboder ruši na zapad prema Savskoj.
Također je najavljeno da zatvaranje prometa na Savskoj cesti ne bi trebalo biti duljeg trajanja.
Prometni kaos: “Kritično potkapacitirani” Zagreb
I dok su radovi na privremenoj regulaciji prometa kod Vjesnika već počeli, prometni stručnjak Željko Marušić upozorava da je ova situacija loše stanje u zagrebačkom prometu dodatno pogoršala.
“Zagreb je prometno potkapacitiran i ovo se dogodilo na kritičnoj lokaciji,” rekao je Marušić.
On smatra da je promet u Zagrebu kritično potkapacitiran zbog premalog broja mostova, denivelirane pruge kroz grad, loše kapacitirane poveznice istok-zapad i sjever-jug, te nedostatnog javnog prometa.
Marušić ističe kako su Gradu potrebne interventne mjere te smatra da bi se trebalo forsirati rad od kuće kako bi se promet rasteretio. Upozorava da zagušenje cestovnog prometa automatski stvara zagušenje i autobusnog i tramvajskog prometa, što je negativna spirala.
Kao dugoročno rješenje, Marušić naglašava da bi nacionalni prioritet trebao biti funkcionalan promet u Zagrebu, uz gradnju metroa i povećanje broja mostova.


