Europski turizam u idućem desetljeću očekuju veliki izazovi – od klimatskih i geopolitičkih do tehnoloških, demografskih i novih oblika potražnje, što traži nove strategije prilagodbe i složeno dugoročno planiranje, ističe se u studiji Europske putničke komisije (ETC).
Studiju “Osiguranje budućnosti europskog turizma kroz planiranje scenarija i strateško predviđanje” ETC je objavio ovaj tjedan s ciljem pomoći destinacijama i nacionalnim turističkim organizacijama u snalaženju s izazovima koji oblikuju turizam i moguću budućnost do 2035. godine.
Klimatske i demografske promjene, tehnologija i geopolitička nestabilnost mijenjaju europski turizam, navode iz ETC-a.
Među strateškim akcijama koje će biti vrijedne poduzimanja u svakom budućem kontekstu, ETC u studiji naglašava bližu prekograničnu suradnju, snažniju podršku malim i srednjim poduzećima, prilagođeno ublažavanje i prilagodbu klimatskim promjenama te jasnije načine prikazivanja lokalnog utjecaja turizma.
Predlaže i uključivanje tehnoloških platformi kao partnera u inovacijama.
Preporučuje stvaranje laboratorija za budućnost kako bi se pomoglo u praćenju ranih znakova promjena i prilagođavanju njihovih strategija tijekom vremena.
Predsjednik ETC-a Miguel Sanz ističe da turizam u Europi prolazi kroz duboku transformaciju te da turističkim organizacijama više nije dovoljno planirati samo kratkoročno nego moraju biti spremne za vrlo različite moguće budućnosti.
Ključni utjecaji na europski turizam i četiri vjerojatne budućnosti
U studiji ETC-a izdvajaju se “ključne sile” koje utječu i utjecat će na razvoj europskog turizma.
To su klimatske promjene, rastuća potražnja globalne srednje klase, strah od brzih tehnoloških i sociokulturnih promjena te izazovi u području rada i vještina.
Gledajući prema 2035. godini, studija koristi planiranje scenarija kako bi različite kombinacije sila mogle preoblikovati europski turistički krajolik, te s te strane predstavlja i četiri vjerojatne budućnosti za europski turizam.
“Fragmentirano i poznato” je ona budućnost u kojoj slabo upravljanje EU-om i dominacija globalnih platformi potiču masovni turizam, ali narušavaju autentičnost, dok se mala i srednja poduzeća bore s konkurencijom.
“Koordinirano i poznato” znači pak jaču buduću suradnja u EU-u što poboljšava otpornost i upravljanje rizicima, ali i dalje ostaje ovisnost o platformama i navikama masovnog tržišta.
Treći scenarij je suradnička transformacija sa inkluzivnim upravljanjem, generacijskim promjenama i usklađivanje s klimatskim i digitalnim programima koji potiču regenerativni i participativni turizam, a četvrti se odnosi na neravnomjernu transformaciju, u čemu lokalne zajednice i mala i srednja poduzeća potiču inovacije, uz ipak daljnje postojanje sistemskih razlika bez kohezije na razini cijele EU.