Europski parlament danas je na plenarnoj sjednici u Strasbourgu podržao revidirana pravila Europske unije o vozačkim dozvolama. Cilj novih odredbi je značajno povećanje sigurnosti na cestama i smanjenje broja prometnih nesreća, koje godišnje u EU-u odnose gotovo 20.000 života.
Ključne izmjene obuhvaćaju dulju valjanost dozvola, obvezni probni rok za početnike te strože prekogranično sankcioniranje prekršaja.
Probni rok i strože kazne za početnike
Jedna od najvažnijih novina jest uvođenje probno razdoblje od najmanje dvije godine za neiskusne vozače. Za ovu skupinu vrijedit će i stroža pravila i sankcije za najteže prekršaje, posebno za vožnju pod utjecajem alkohola te nekorištenje sigurnosnih pojaseva ili sjedalica za djecu.
Također, pravila omogućuju da 17-godišnjaci mogu dobiti vozačku dozvolu za automobil (kategorije B), ali će do 18. godine morati voziti isključivo u pratnji iskusnog vozača.
Novi zahtjevi u obuci i dulja valjanost dozvola
Za stjecanje vozačke dozvole sada će se obvezno ispitivati znanje o:
- Mrtvim kutovima.
- Sustavima za pomoć u vožnji.
- Sigurnom otvaranju vrata.
- Opasnostima upotrebe mobilnog telefona u vožnji.
Veća važnost tijekom obuke i ispitivanja pridavat će se i svijesti o rizicima za pješake, djecu, bicikliste i druge ranjive sudionike u prometu.
Valjanost vozačkih dozvola:
- Automobili i motocikli: Trebale bi vrijediti 15 godina. Države članice mogu to razdoblje smanjiti na 10 godina ako dozvola služi i kao identifikacijska isprava.
- Kamioni i autobusi: Vrijedit će pet godina.
Državama članicama ostavljena je mogućnost skraćivanja razdoblja valjanosti za vozače starije od 65 godina kako bi se uvjetovali češći liječnički pregledi.
Digitalna dozvola i liječnički pregledi
Predviđeno je da digitalna vozačka dozvola, dostupna na mobilnom telefonu, postupno postane glavni format u EU-u. Ipak, građanima je osigurano pravo da po želji zatraže fizičku dozvolu.
Za prvo izdavanje ili obnavljanje vozačke dozvole vozači bi trebali proći liječnički pregled, uključujući pregled vida i kardiovaskularnog sustava. Međutim, državama članicama je za vozače automobila i motocikala ostavljena mogućnost da umjesto pregleda zahtijevaju ispunjavanje obrasca za samoprocjenu.
Olakšavanje pristupa profesiji i prekogranična provedba
U cilju ublažavanja nestašice profesionalnih vozača, novim pravilima omogućuje se 18-godišnjacima stjecanje dozvole za vožnju kamiona (kategorija C), a 21-godišnjacima za vožnju autobusa (kategorija D), pod uvjetom posjedovanja svjedodžbe o stručnoj osposobljenosti.
Radi sprječavanja izbjegavanja kazni izrečenih u inozemstvu, uvodi se razmjena informacija među članicama o oduzimanju vozačke dozvole. Nacionalna tijela morat će se međusobno obavještavati o zabranama vožnje izrečenima zbog najtežih prekršaja (alkohol/droga, prometne nesreće sa smrtnom posljedicom, prekomjerno prekoračenje brzine).
Nova pravila stupaju na snagu 20 dana nakon objave u Službenom listu EU-a. Države članice imat će tri godine za njihovo prenošenje u nacionalno zakonodavstvo, uz dodatnu godinu za provedbu. Revidirana pravila dio su paketa za sigurnost na cestama s ciljem postizanja nulte stope smrtnih slučajeva u cestovnom prometu do 2050. godine („vizija nula”).